26. Aufladetechnische Konferenz vom 20. – 21. September 2022
Sie sind herzlich eingeladen, an unserer Konferenz teilzunehmen!
Wednesday, September 21st, 2022
08:30 a.m.
B. Biedermann, T. Malischewski, S. Löser; MAN Truck & Bus SE
MAN marine dual fuel engine (hydrogen / diesel) for reduced CO2 emissions
MAN Marine Dual Fuel Motor (Wasserstoff / Diesel) zur CO2 Reduzierung
09:00 a.m.
E. Schutting; Institut für Thermodynamik und nachhaltige Antriebssysteme, TU Graz
Air Management of Heavy-Duty Hydrogen Engines
Aufladung von Heavy-Duty Wasserstoff Motoren
09:30 a.m.
M.-A. Baert, D. V. Santos, B. Seba, U. Weiss; Liebherr Machines Bulle SA
Hydrogen combustion engine for decarbonisation in Off-Road sector
10:00 – 10:30 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break
10:30 a.m.
P. Grzeschik, P. Biewer, C. Funke, B. Nork; DEUTZ AG
The Air Charging System of The DEUTZ Hydrogen Combustion Engine TCG 7.8 H2
Das Aufladesystem des DEUTZ Wasserstoff-Verbrennungsmotors TCG 7.8 H2
11:00 a.m.
S. Weigl, T. Hauck; UTF GmbH
F. Schäfer; SCF-automation GmbH
Conversion and expansion of a hot gas test bench for testing fuel cells and electric turbochargers
Umbau und Erweiterung eines Heißgas-Prüfstandes für Tests von Brennstoffzellen und elektrischen Turboladern
11:30 a.m.
Waldron, J. Brin; SuperTurbo Technologies, USA
F. Seitz, M. Wieser, W. Hochegger; AVL List GmbH, Austria
Benefits of a SuperTurbo for Hydrogen Internal Combustion Engines
12:00 a.m.
O. Schulz, S. Risse, S. Käseberg, H. Schöder; Kompressorenbau Bannewitz GmbH
Turbocharging and alternative fuels – challenges and experiences
Abgasturboaufladung und alternative Kraftstoffe – Herausforderungen und Erfahrungen
12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch
02:00 p.m.
T. Hoshi, Y. Fujita, T. Yokoyama; Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagasaki, Japan
M. Ebisu; Mitsubishi Heavy Industries Engine and Turbocharger, Ltd., Kanagawa, Japan
C. Meng Soon, T. Feng Xian, K. Jeyoung, S. Rajoo;
UTM LoCARtic, P21 Autolab, Universiti Teknologi Malaysia, Bahru, Malaysia
Martinez-Botas; Imperial College London, United Kingdom
Y. Mingyang; Shanghai Jiao Tong University, China
On-engine performance evaluation of non-linear A/R turbine volute for automotive turbocharger
02:30 p.m.
D. Wintergoller, K. Klepatz, H. Rottengruber; Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
A. Lazar; WTZ Roßlau gGmbH
Study of turbocharging concepts for an H2NG combustion engine
Studie zu Aufladekonzepten für einen H2NG-Verbrennungsmotor
03:00 p.m.
T. Roß, F. Atzler, R. Werner;
Institut für Automobiltechnik Dresden (IAD), TU Dresden
M. Riha; EVA Fahrzeugtechnik GmbH, München
Dowspeeding of a high speed motorcycle engine
Downspeeding eines hochdrehenden Motorradmotors
03:30 p.m.
M. A. Skopil; Antrova AG, Schweiz
Interpretation and discussion of engine measurements with the new pressure wave supercharger (ComprexTM) with an outlook on the highly topical hydrogen application possibilities
Auswertung und Diskussion von Motor-Messungen mit dem neuen Druckwellenlader (ComprexTM) und einem Ausblick auf die hochaktuellen Wasserstoff-Anwendungsmöglichkeiten
04:00 p.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion