Program Second Day

26th Supercharging Conference, September 20 – 21, 2022

You are cordially invited to participate in our conference. You can already register now and benefit from the early bird discount!

 

Friday, September 21st, 2022

08:30 a.m.
S. Löser, T. Malischewski, B. Biedermann; MAN Truck & Bus SE
MAN marine dual fuel engine (hydrogen / diesel) for reduced CO2 emissions
MAN Marine Dual Fuel Motor (Wasserstoff / Diesel) zur CO2 Reduzierung

09:00 a.m.
E. Schutting; Institut für Thermodynamik und nachhaltige Antriebssysteme, TU Graz
Air Management of Heavy-Duty Hydrogen Engines
Aufladung von Heavy-Duty Wasserstoff Motoren

09:30 a.m.
B. Seba, M.-A. Baert; Liebherr Machines Bulle SA
Hydrogen combustion engine for decarbonisation in Off-Road sector

10:00 – 10:30 a.m. – Pause / Break

10:30 a.m.
P. Grzeschik, P. Biewer, C. Funke, B. Nork, DEUTZ AG
The Air Charging System of The DEUTZ Hydrogen Combustion Engine TCG 7.8 H2
Das Aufladesystem des DEUTZ Wasserstoff-Verbrennungsmotors TCG 7.8 H2

11:00 a.m.
T. Waldron, J. Brin; SuperTurbo Technologies, USA
H. F. Seitz, M. Wieser, B. Raser, AVL List GmbH, Austria
Benefits of a SuperTurbo for Hydrogen Internal Combustion Engines

11:30 a.m.
O. Schulz, S. Risse, S. Käseberg, H. Schöder; KBB-Turbo
Turbocharging and alternative fuels – challenges and experiences
Abgasturboaufladung und alternative Kraftstoffe – Herausforderungen und Erfahrungen

12:00 a.m.
S. Weigl, UTF Freiberg
Conversion and expansion of a hot gas test bench for testing fuel cells and electric turbochargers
Umbau und Erweiterung eines Heißgas-Prüfstandes für Tests von Brennstoffzellen und elektrischen Turboladern

12:30 – 02:00 p.m. – Pause / Break

02:00 p.m.
D. Wintergoller, K. Klepatz, H. Rottengruber; Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
A. Lazar, WTZ Roßlau gGmbH
Study of turbocharging concepts for an H2NG combustion engine
Studie zu Aufladekonzepten für einen H2NG-Verbrennungsmotor

02:30 p.m.
H. Chlupka, F. Atzler, T. Roß, R. Werner;
Institut für Automobiltechnik Dresden (IAD), TU Dresden
General aviation propulsion systems under extreme conditions in the altitude chamber
Der Luftfahrzeugantrieb bei extremen Betriebsbedingungen in der Höhenkammer

03:00 p.m.
M. A. Skopil, Antrova AG, Schweiz
Interpretation and discussion of engine measurements with the new pressure wave supercharger (ComprexTM) with an outlook on the highly topical hydrogen application possibilities
Auswertung und Diskussion von Motor-Messungen mit dem neuen Druckwellenlader (ComprexTM) und einem Ausblick auf die hochaktuellen Wasserstoff-Anwendungsmöglichkeiten

03:30 p.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion