Program Second Day

27th Supercharging Conference, September 26 – 27, 2023

You are cordially invited to participate in our conference!

 

Wednesday, September 27st, 2023

08:30 a.m.
D. Kaiser, B. Ebersbach, M. Bertau; TU Bergakademie Freiberg, Institut für Technische Chemie
E-Fuels – more than sustainable?
E-Fuels – mehr als nur nachhaltig?

09:00 a.m.
P. Thorau, K. Mahler, K. Stenzel, C. Reiser; WTZ Roßlau gGmbH
B. Buchholz; Universität Rostock
Analysis of requirements for turbocharging systems of future ammonia engines
Anforderungsanalyse für Aufladesysteme zukünftiger Ammoniakmotoren

09:30 a.m.
K. Gschiel, S. Roiser, M. Schneider, K. Wilfling, H. Eichlseder; TU Graz, Austria
Measures to improve the transient behaviour of hydrogen ICE
Maßnahmen zur Verbesserung des Instationärverhaltens von Wasserstoff-Verbrennungsmotoren

10:00 – 10:30 a.m. – Pause / Break

10:30 a.m.
S. Oezdemir, F. Schmitt, C. Rudek; BorgWarner Systems Engineering GmbH
K. Wittek, V. Cogo, G. Prante; Heilbronn University
The Boosting system for an Off-road Hydrogen Internal Combustion Engine

11:00 a.m.
T. Waldron, J. Brin; SuperTurbo Tech, USA
F. Seitz; AVL List GmbH, Austria
SuperTurbo Equipped Hydrogen Internal Combustion Engine Test Results

11:30 a.m.
N. S. Al-Hasan, I. Sandor, P. Naik, S. Nibler, J. Simader; BMTS Technology GmbH, Stuttgart
A. H. Taylor, BMTS Technology US Corp Plymouth, MI, USA
Boosting Technology Comparison for Fuel Cell Applications
Vergleich von Aufladetechnologien für Brennstoffzellenanwendungen

12:00 a.m.
A. Dafis, D. Wintergoller, H. Rottengruber;
Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Mobile Systeme (IMS)
Boosting of Closed-Cycle Hydrogen Engines – Comparison of Basic Topologies
Aufladung von Wasserstoff-Kreislaufmotoren – ein Vergleich grundsätzlicher Topologien

12:30 – 02:00 p.m. – Pause / Break

02:00 p.m.
M. Grasmeyer, T. Ross, F. Atzler, R. Werner;
TU Dresden, Institut für Automobiltechnik Dresden (IAD)
CO2 neutral and efficient – new fun to drive with a supercharged motorcycle engine
CO2-Neutralität und Effizienz – Neuer Fahrspaß mit aufgeladenem Motorradantrieb

02:30 p.m.
C. Martinetz, W. Eifler; Ruhr-Universität Bochum, Lehrstuhl für Verbrennungsmotoren
C. Blum; TTI Turbo Technik Innovation GmbH
Nonlinear MPC Load Control Approach for a turbo-electrical charged Gasoline Engine
Nichtlinearer modellprädiktiver Regelungsansatz für einen turboelektrisch aufgeladenenen BDE-Motor

03:00 p.m.
P. Traversa, M. Elicker, N. Morelli, S. Hardes; Schaeffler Technologies AG & Co. KG
Innovative Air-Path Concepts:
Support for Emission Legislation Compliance and alternative Combustion Processes for Heavy-Duty Engines
Innovative Luftpfad-Konzepte:
Unterstützung zur Einhaltung der Emissionsvorschriften und alternativer Brennverfahren für Schwerlast-Motoren

03:30 p.m.
J. Jorzick; Oerlikon Balzers Coating Germany GmbH
Ch. Bohnheio; Oerlikon Metco AG; Switzerland
O. Hunold; Oerlikon Surface Solutions AG Pfäffikon, Zweigniederlassung Balzers, Liechtenstein
Oerlikon surface solutions for Turbo Chargers and Fuel Cell systems

04:00 p.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion