Program Second Day

27th Supercharging Conference, September 26 – 27, 2023

You are cordially invited to participate in our conference!

 

Wednesday, September 27, 2023

08:30 a.m.
D. Kaiser, B. Ebersbach, L. Beckmann, M. Bertau;
TU Bergakademie Freiberg, Institut für Technische Chemie
M. Bertau, Fraunhofer Institute for Ceramic Technologies and Systems IKTS,
Fraunhofer Technology Center for High-Performance Materials THM
E-Fuels – more than sustainable?
E-Fuels – mehr als nur nachhaltig?

09:00 a.m.
P. Thorau, K. Mahler, K. Stenzel, C. Reiser; WTZ Roßlau gGmbH
B. Buchholz; Universität Rostock
Analysis of requirements for turbocharging systems of future ammonia engines
Anforderungsanalyse für Aufladesysteme zukünftiger Ammoniakmotoren

09:30 a.m.
K. Gschiel, S. Roiser, M. Schneider, K. Wilfling, H. Eichlseder;
Institute of Thermodynamics and Sustainable Propulsion Systems, Graz University of Technology, Austria
Forschungsgesellschaft für Verbrennungskraftmaschinen und Thermodynamik, Austria
Measures to improve the transient behaviour of hydrogen ICE
Maßnahmen zur Verbesserung des Instationärverhaltens von Wasserstoff-Verbrennungsmotoren

10:00 – 10:30 a.m. – Pause / Break

10:30 a.m.
S. Oezdemir, F. Schmitt, C. Rudek; BorgWarner Systems Engineering GmbH
V. Cogo, G. Prante, K. Wittek; Heilbronn University
The Boosting system for an Off-road Hydrogen Internal Combustion Engine

11:00 a.m.
T. Waldron, J. Brin; SuperTurbo Technologies, USA
F. Seitz; AVL List GmbH, Austria
SuperTurbo Equipped Hydrogen Internal Combustion Engine Test Results

11:30 a.m.
N. S. Al-Hasan, I. Sandor, P. Naik, S. Nibler, J. Simader; BMTS Technology GmbH & Co. KG
A. H. Taylor, BMTS Technology US Corpotarion, USA
Boosting Technology Comparison for Fuel Cell Applications
Vergleich von Aufladetechnologien für Brennstoffzellenanwendungen

12:00 a.m.
A. Dafis, D. Wintergoller, H. Rottengruber;
Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Mobile Systeme (IMS)
Boosting of Closed-Cycle Hydrogen Engines – Comparison of Basic Topologies
Aufladung von Wasserstoff-Kreislaufmotoren – ein Vergleich grundsätzlicher Topologien

12:30 – 02:00 p.m. – Pause / Break

02:00 p.m.
M. Graßmeyer, T. Roß, F. Atzler, R. Werner;
Technische Universität Dresden, Lehrstuhl Verbrennungsmotoren und Antriebssysteme
CO2 neutral and efficient – new fun to drive with a supercharged motorcycle engine
CO2-Neutralität und Effizienz – Neuer Fahrspaß mit aufgeladenem Motorradantrieb

02:30 p.m.
C. Martinetz, W. Eifler; Ruhr-Universität Bochum, Lehrstuhl für Verbrennungsmotoren
C. Blum; TTI Turbo Technik Innovation GmbH
Nonlinear MPC Load Control Approach for a turbo-electrical charged Gasoline Engine
Nichtlinearer modellprädiktiver Regelungsansatz für einen turboelektrisch aufgeladenenen
BDE-Motor

03:00 p.m.
P. Traversa, M. Elicker, N. Morelli, S. Hardes; Schaeffler Technologies AG & Co. KG
Innovative Air-Path Concepts:
Support for Emission Legislation Compliance and alternative Combustion Processes for Heavy-Duty Engines
Innovative Luftpfad-Konzepte:
Unterstützung zur Einhaltung der Emissionsvorschriften und alternativer Brennverfahren für Schwerlast-Motoren

03:30 p.m.
J. Jorzick; Oerlikon Balzers Coating Germany GmbH
O. Hunold; Oerlikon Surface Solutions AG Pfäffikon, Zweigniederlassung Balzers, Liechtenstein
Oerlikon surface solutions for Turbo Chargers and Fuel Cell systems

04:00 p.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion