Program First Day

28th Supercharging Conference, September 26 – 27,  2024

You are cordially invited to participate in our conference!

 

Thursday, September 26, 2024

07:10 a.m.
Anmeldung / Registration

08:30 a.m.
F. Atzler; TU Dresden
Begrüßung / Salutation 

08:45 a.m.
F. Atzler; TU Dresden
Keynote: Will we need turbocharged combustion engines in the future?
Keynote: Brauchen wir in Zukunft turboaufgeladene Verbrennungsmotoren?

09:30 a.m.
P. Davies
Keynote: What ultimately makes a great innovation truly successful
Keynote: Was macht eine großartige Innovation letztendlich wirklich erfolgreich?

10:00 – 10:30 a.m. – Pause / Break

10:30 a.m.
M. Müller, M. Maier, J. Grünert, R. Rehm; MAN Energy Solutions SE
TPC – Multifunctional test centre – From design to implementation and operation
TPC – Multifunktionales Prüfzentrum – Vom Entwurf über die Umsetzung bis zum Betrieb

11:00 a.m.
P. Biewer, G. Toepfer, P. Kipke; DEUTZ AG
F. Schmitt, C. Rudek, M. Gugau; BorgWarner Systems Engineering GmbH
CO2 Reduction Potentials for NRMM Applications through Advanced Turbocharging Technology
CO2-Reduktionspotenziale für NRMM-Anwendungen durch fortschrittliche Aufladetechnologie

11:30 a.m.
T. Waldron; SuperTurbo Technologies
I. Sandor, N. Al-Hasan; BMTS
The Challenges of Driven-Turbo Single Stage Compressor and Turbine Designs for Lean Hydrogen Combustion
Die Herausforderungen einstufiger Verdichter- und Turbinenkonzepte mit angetriebenem Turbo für die Verbrennung von magerem Wasserstoff

12:00 a.m.
M. Gfrörer; Advanced Design Technology GmbH
Design of a turbocharger especially for H2 ICE engines
Auslegung eines Turboladers speziell für H2 ICE Motoren

12:30 – 02:00 p.m. – Pause / Break

02:00 p.m.
M. C. Potenza, G. Cornetti, J. Exler, U. Kunzi, G. Sgroi; Robert Bosch GmbH
A. C. Kulzer; FKFS Stuttgart
Optimisation of the turbocharging concept for a hydrogen commercial vehicle engine using exhaust gas recirculation and scavenging
Optimierung des Aufladekonzeptes für einen Wasserstoffnutzfahrzeugmotor mittels Abgasrückführung und Scavenging

2:30 p.m.
G. Krachler; Pankl Turbosystems GmbH
tba.

03:00 p.m.
B. Suatean, A. Stanciulescu, S. Guilain, G. De-Paz-Alcolado; Renault Mécanique Roumanie S.A
Efficient Optimization of Two-Stage Boosting Systems for Hydrogen Engines in Light Commercial Vehicle Applications
Effiziente Optimierung von zweistufigen Aufladesystemen für Wasserstoffmotoren in leichten Nutzfahrzeuganwendungen

03:30 p.m.
G. Iosifidis, J. Ehrhard, L. Gibson; IHI Charging Systems International GmbH
Centrifugal compressor map width enhancement for hydrogen internal combustion enginesVergrößerung der Kennfeldbreite von Radialverdichtern für Wasserstoff-Verbrennungsmotoren

04:00 – 04:30 p.m. – Pause / Break 

04:30 p.m.
Amy R. Mackay, Charlotte Boig, Anne M. Wontner-Smith; Cummins Inc.
J. Klütsch, C. Lenzen, M. Stadermann; FEV Europe GmbH
Experimental Investigation of PEM Fuel Cell Compressor-Expander-Module Performance under Humid Exhaust Gas Admission
Experimentelle Untersuchung der Leistung von PEM-Brennstoffzellen-Kompressor-Expander-Modulen bei feuchtem Abgaseintritt

05:00 p.m.
K. Takeda, H. Suzuki, N. Seike; MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES ENGINE & TURBOCHARGER, LTD.
Development of Intermediate Piping and Thermal Management in Air Compressors for Fuel CellsEntwicklung von Zwischenrohrleitungen und Thermomanagement in Luftkompressoren für Brennstoffzellen

05:30 p.m.
M. Gfrörer; Advanced Design Technology GmbH
Design and optimization of a compressor for a fuel cell system on a commercial truck under real driving conditions
Auslegung und Optimierung eines Kompressors für ein Brennstoffzellensystem in einem Nutzfahrzeug unter realen Fahrbedingungen

 

08:00 p.m. – Abendveranstaltung / Evening Event