Program

25th Supercharging Conference November 5 – 6, 2020 in Dresden.

You are cordially invited to take part in our conference. Here you find our 
Conference program.

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Thursday, November 5th, 2020

7:30 a.m.
Anmeldung / Registration

08:45 a.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Begrüßung / Salutation

09:00 a.m.
A. Rippl; MAN Energy Solutions SE
25. AUFLADETECHNISCHE KONFERENZ – Ein Querschnitt über 40 Jahre Anforderungen an die Abgasturbolader der MAN Großmotoren
25th SUPERCHARGING CONFERENCE – A Review of 40 Years of Demands on Exhaust Gas Turbocharger for MAN Medium- and Low Speed Engine

09:30 a.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Aufladung – Prinzipien, Anforderungen und Lösungen
Supercharging – Principles, Demands and Solutions

10:00 a.m.
H. Martin, O. Bernhard; ABB Turbo Systems AG, Switzerland
Ein eindimensionales Modell für die Simulation der Performance von radialen und axialen Turbinen eines Abgasturboladers
Meanline performance simulation method for radial and axial turbocharger turbines

10:30 – 11:00 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break 

11:00 a.m.
M. Herrero, C. Leroux, G. Arnold, M. Kafka, L. Undevall, C. Gould;
INNIO Jenbacher Gas Engines, Austria
Optimierung der Leistungsfähigkeit von zweistufig turboaufgeladenen Gasmotoren für den transienten Betrieb
Performance Optimization of 2-Stage Turbocharged Gas Engines for Transient Operation

11:30 a.m.
A. Kheir, F. Schäfer, R. Franze, J. Glawion; KRATZER AUTOMATION AG
R. Rehm, M. Maier; MAN Energy Solutions SE
S. Weigl, T. Hauck; UTF GmbH
Test bench for 2-stage turbocharger systems of large engine application

12:00 a.m.
K. Douglas; Bowman Power Group Limited, United Kingdom
Electric turbocharging – A path to increased lean burn gas engine efficiency together with diesel like transient

12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

2:00 p.m.
A. Kaniut, J. Lehmann, C. Barba, T. Streule, N. Stanzel; Daimler AG
T. Koch; IFKM KIT
Zweistufige Turboaufladung mit Zwischenkühlung am Vollmotorenprüfstand
Dual stage turbocharging with interstage cooling on full engine test bench

2:30 p.m.
J. Thiyagarajan, A. Millbro, C. Fredriksson, P.-I. Larsson; Scania CV AB, Sweden
Quasi-Steady state testing of a Twin Scroll turbine based on measured engine pressure traces using a Unique Dual Combustor Gas Stand

03:00 p.m.
T. Waldron, J. Brown; SuperTurbo Technologies, USA
Cycle benefits for commercial diesel engines utilizing a SuperTurb

03:30 – 04:00 p.m. – Kaffeepause / Coffee Break

04:00 p.m.
N. Brinkert, J. Hufendiek, V. Luckhchoura, C. Aruta, W. Rehm, J. Schmid;
Mercedes-Benz AG
Die neue Aufladetechnologie des M254 4 Zylinder Ottomotors von Mercedes-Benz
The new turbocharging technology of the M254 4 cylinder gasoline engine from Mercedes-Ben

04:30 p.m.
N. Bontemps, D. Francois, P. Davies; Garrett Advancing Motion
Optimal brake thermal efficiency of a Gasoline engine enabled by Ultra aggressive Miller timing and TwoStage compression

05:00 p.m.
C. Glahn; Segula Technologies GmbH
N. Al-Hasan, G. Winkler, S. Nibler, S. Beyerlein; BMTS Technology GmbH & Co. KG
E-Turbo beim PHEV – Ein clever Ansatz zur prädiktiven Steuerung des Batterieladezustands
E-Turbo at PHEV – A smart approach for predictive balanced chargin

05:30 p.m.
M. Stiegler, T. Roß, R. Werner, F. Atzler
Erprobung von Aufladesystemen im Höhenprüfstand, 10 km Höhe und -40 °C im Labor
Trials with supercharging systems in the altitude test cell, 10 km altitude and -40 °C in the lab

08:00 p.m. Abendveranstaltung / Evening Event

 

Friday, November 6th, 2020

09:00 a.m.
S. Weiske, D. Metz, K.-M. Han, S. Münz;
BorgWarner Turbo Systems Engineering GmbH
Auslegung von Hybrid-Antriebssträngen mit elektrisch unterstütztem Turbolader für die Abgasemissionsstufe EURO 7
Hybrid Powertrain Design with electrically assisted turbocharger for EURO 7 applications

09:30 a.m.
K. Prevedel, A. Huss, P. Kapus, L. Leonhartsberger, G. Reddy, J. Wolkerstorfer;
AVL List GmbH, Austria
Motoren für Hybride – das Ende der Aufladung?
Dedicated Hybrid Engines – the End of Supercharging

10:00 a.m.
M. Rode, T. Suzuki, G. Iosifidis; IHI Charging Systems International GmbH
T4 for stoichiometric gasoline engines – IHI’s view on the contribution of the charging system to this key challenge

10:30 – 11:00 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break

11:00 a.m.
I. Makarenko, A. Waas, I. Sandor, J. Erichsen, A. Koch; Vitesco Technologies GmbH
Verdichterräder für Ottomotoren mit Niederdruck-Abgasrückführung
Compressor Wheels for Gasoline Engines with Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation

11:30 a.m.
S. Slavić, T. Roßbach, T. Haerig, F. Jayat, S. Schepers, M. Sterr, A. Titlbach;
Vitesco Technologies GmbH
VRAAX Turbolader mit integrierter RingCAT Technologie für zukünftige Emissionsgesetzgebung
VRAAX Turbocharger with integrated RingCAT technology for future emission legislation 

12:00 a.m.
D. Zecchetti, S. Heintz, M. Maniar, J. Keuler, P. Davies; Garrett Advancing Motion
Electric Turbo, a Technology for Stoichiometric Combustion and increased Efficiency

12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

02:00 p.m.
Y. Fujita, T. Yokoyama, T. Hoshi, M. Ebisu; Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Japan
M. Soon, T. F. Xian, K. Jeyoung, S. Rajoo; Universiti Teknologi Malaysia
On-engine performance evaluation of non-linear A/R turbine volute for automotive turbocharger

02:30 p.m.
M. Stadermann, D. Lückmann; FEV Europe GmbH
F. Falke, J. Perge, Institute for Combustion Engines, RWTH Aachen University
J. Starzmann, R. De Santis, D. Hemberger; IHI Charging Systems International GmbH
J. Huh, T. Bamba; IHI Corporation, Japan
Advanced simulation and testing methods to understand and predict wastegate dynamics for a double scroll turbine

03:00 p.m.
M. Schaedler; FES GmbH Fahrzeug-Entwicklung Sachsen / Auto-Entwicklungsring Sachsen GmbH
Einfluss der Parameter des GEKO Modells auf Laufradströmungen von Radialverdichtern und weitere Untersuchungen bei der FES GmbH Fahrzeug-Entwicklung Sachsen
Influences of GEKO model parameters for the impeller flows of centrifugal compressors and other investigations at the FES GmbH Fahrzeug-Entwicklung Sachsen

03:30 p.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion