25th Supercharging Conference November 5 – 6, 2020 in Dresden.
You are cordially invited to take part online in our conference.
Please note the new start time.
Thursday, November 5th, 2020
08:30 a.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Begrüßung / Salutation
08:45 a.m.
A. Rippl; MAN Energy Solutions SE
25. AUFLADETECHNISCHE KONFERENZ – Ein Querschnitt über 40 Jahre Anforderungen an die Abgasturbolader der MAN Großmotoren
25th SUPERCHARGING CONFERENCE – A Review of 40 Years of Demands on Exhaust Gas Turbocharger for MAN Medium- and Low Speed Engine
09:15 a.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Aufladung – Prinzipien, Anforderungen und Lösungen
Supercharging – Principles, Demands and Solutions
10:00 a.m.
H. Martin, O. Bernhard; ABB Turbo Systems AG, Switzerland
Ein eindimensionales Modell für die Simulation der Performance von radialen und axialen Turbinen eines Abgasturboladers
Meanline performance simulation method for radial and axial turbocharger turbines
10:30 – 11:00 a.m. – Pause / Break
11:00 a.m.
M. Herrero, G. Arnold, L. Undevall, C. Gould, C. Leroux, S. Köberl;
INNIO Jenbacher Gas Engines, Austria
Optimierung der Leistungsfähigkeit von zweistufig turboaufgeladenen Gasmotoren für den transienten Betrieb
Performance Optimization of 2-Stage Turbocharged Gas Engines for Transient Operation
11:30 a.m.
A. Kheir, F. Schäfer, R. Franze, J. Glawion; KRATZER AUTOMATION AG
S. Weigl, T. Hauck; UTF GmbH
Test bench for 2-stage turbocharger systems of large engine application
12:00 a.m.
K. Douglas; Bowman Power Group Limited, United Kingdom
Electric turbocharging – A path to increased lean burn gas engine efficiency together with diesel like transient
12:30 – 02:00 p.m. – Pause / Break
2:00 p.m.
A. Kaniut, J. Lehmann, C. Barba, T. Streule, N. Stanzel; Daimler AG
T. Koch; IFKM KIT
Zweistufige Turboaufladung mit Zwischenkühlung am Vollmotorenprüfstand
Dual stage turbocharging with interstage cooling on full engine test bench
2:30 p.m.
J. Thiyagarajan, A. Millbro, C. Fredriksson, P.-I. Larsson; Scania CV AB, Sweden
Quasi-Steady state testing of a Twin Scroll turbine based on measured engine pressure traces using a Unique Dual Combustor Gas Stand
03:00 p.m.
T. Waldron, J. Brin; SuperTurbo Technologies, USA
Cycle benefits for commercial diesel engines utilizing a SuperTurb
03:30 – 04:00 p.m. – Pause / Break
04:00 p.m.
N. Brinkert, V. Luckhchoura, C. Aruta, T. Kuhn, J. Schmid;
Mercedes-Benz AG
Die neue Aufladetechnologie des M254 4 Zylinder Ottomotors von Mercedes-Benz
The new turbocharging technology of the M254 4 cylinder gasoline engine from Mercedes-Benz
04:30 p.m.
N. Bontemps, D. Francois, J.C. Sierra, P. Davies; Garrett Motion SA
SC-VNT™ a route toward high efficiency for Gasoline Engines
05:00 p.m.
C. Glahn; Segula Technologies GmbH
N. Al-Hasan, G. Winkler, S. Nibler, S. Beyerlein; BMTS Technology GmbH & Co. KG
E-Turbo beim PHEV – Ein clever Ansatz zur prädiktiven Steuerung des Batterieladezustands
E-Turbo at PHEV – A smart approach for predictive balanced chargin
05:30 p.m.
M. Stiegler, T. Roß, R. Werner, F. Atzler; TU Dresden
Erprobung von Aufladesystemen im Höhenprüfstand, 10 km Höhe und -40 °C im Labor
Trials with supercharging systems in the altitude test cell, 10 km altitude and -40 °C in the lab
Friday, November 6th, 2020
09:00 a.m.
S. Weiske, K. Kannan, S. Münz;
BorgWarner Turbo Systems Engineering GmbH
Auslegung von Hybrid-Antriebssträngen mit elektrisch unterstütztem Turbolader für die Abgasemissionsstufe EURO 7
Hybrid Powertrain Design with electrically assisted turbocharger for EURO 7 applications
09:30 a.m.
K. Prevedel, P. Goetschl, A. Huss, G. Reddy; AVL List GmbH, Austria
Motoren für Hybride – das Ende der Aufladung?
Dedicated Hybrid Engines – the End of Supercharging
10:00 a.m.
M. Rode, G. Iosifidis, D. Filsinger, J. Ehrhard; IHI Charging Systems International GmbH
T4 for stoichiometric gasoline engines – IHI’s view on the contribution of the charging system to this key challenge
10:30 – 11:00 a.m. – Pause / Break
11:00 a.m.
I. Makarenko, A. Waas, I. Sandor, J. Erichsen, A. Koch; Vitesco Technologies GmbH
Verdichterräder für Ottomotoren mit Niederdruck-Abgasrückführung
Compressor Wheels for Gasoline Engines with Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation
11:30 a.m.
S. Slavić, T. Roßbach, T. Haerig, F. Jayat, S. Schepers, M. Sterr, A. Titlbach;
Vitesco Technologies GmbH
VRAAX Turbolader mit integrierter RingCAT Technologie für zukünftige Emissionsgesetzgebung
VRAAX Turbocharger with integrated RingCAT technology for future emission legislation
12:00 a.m.
D. Zecchetti, S. Heintz, M. Maniar, J. Keuler; Garrett Motion, Germany
Electric Turbo, a Technology for Stoichiometric Combustion and increased Efficiency
12:30 – 02:00 p.m. – Pause / Break
02:00 p.m.
M. Stadermann, D. Lückmann; FEV Europe GmbH
F. Falke, J. Perge, Institute for Combustion Engines, RWTH Aachen University
J. Starzmann, R. De Santis, D. Hemberger; IHI Charging Systems International GmbH
J. Huh, T. Bamba; IHI Corporation, Japan
Advanced simulation and testing methods to understand and predict wastegate dynamics for a double scroll turbine
02:30 p.m.
M. Schaedler; FES GmbH Fahrzeug-Entwicklung Sachsen / Auto-Entwicklungsring Sachsen GmbH
Einfluss der Parameter des GEKO Modells auf Laufradströmungen von Radialverdichtern und weitere Untersuchungen bei der FES GmbH Fahrzeug-Entwicklung Sachsen
Influences of GEKO model parameters for the impeller flows of centrifugal compressors and other investigations at the FES GmbH Fahrzeug-Entwicklung Sachsen
03:00 p.m.
H. Zellbeck; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion