AUFLADETECHNISCHE KONFERENZ

Thursday, 26th September 2019

 

 

08:30 a.m.

H. Zellbeck; TU Dresden

Begrüßung / Salutation

 

09:00 a.m.

J. Zhu, P. Holand, M. Strauß, J. Lange, A. Knafl; MAN Energy Solutions SE 

Powerturbinenanwendungen bei Diesel- und Gasmotoren von MAN Energy Solutions

Power Turbine Applications for MAN Energy Solution’s Diesel and Gas Engines

 

09:30 a.m.

T. Männle, F. Fröhlig, N. Lachenmeier, J. Kech; MTU Friedrichshafen GmbH

Die Weiterentwicklung der ZR-Turbolader-Familie von MTU zur Steigerung der Effizienz und Dynamik des Aufladesystems

The development of the ZR-turbocharger-family from MTU to increasing efficiency and dynamic of the charging system

  

10:00 - 10:30 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break

 

10:30 a.m.

M. Purdey; Cummins Inc., United Kingdom

Development of an improved turbocharger dynamic seal

 

11:00 a.m.

L. Jaeger, D. Mehta, L. Tabacchi, J. Lotterman, F. Eckl, P. Davies;
Garrett – Advancing Motion

Electrified Turbocharging for CV Engines, the Added Values

 

11:30 a.m.

N. Anton; Scania, Sweden

The Sector Divided Single Stage Axial Turbine Concept: An Experimental Evaluation  

 

12:00 a.m.

P. Grzeschik, M. Schwaderlapp, H. Bülte; DEUTZ AG

Advanced Turbocharged Gas Engines for Non-Road Mobile Machinery

  

12:30 - 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

 

2:00 p.m.

B. Seba; Liebherr Machines Bulle SA, Switzerland

H. Gödeke; G+L innotec GmbH

e-Turbo, die Schlüsseltechnologie zur Einhaltung zukünftiger Emissionsgesetzgebung im Off-Road-Bereich

e-Turbo, the enabling technology for meeting the future emission legislation in Off-Road sector

 

02:30 p.m.

A. J. Kerckhoff, M. Deblaize, J. Helbig, T. Reuss, M. Schober; Audi AG

Zweistufige Aufladung mittels elektrisch angetriebenen Verdichter am neuen AUDI 3,0 l V6-TDI-Motor

Two-stage supercharching by means of electric powered compressor at the new AUDI 3.0l V6-TDI engine

 

03:00 p.m.

S. Guilain, R. Boubennec, M. Doublet, C. Clement, R. Navarro, D. Tari,
J. Donovan;
Renault, Lardy, France

Condensation before compressor: a key issue of low pressure EGR in Eu7 context

 

03:30 - 04:00 p.m. – Kaffeepause / Coffee Break

 

04:00 p.m.

R. Werner, T. Roß, M. Stiegler, F. Atzler; TU Dresden

Geht mehr als nur „Boosten“? Der Abgasturbolader mit elektrischer Maschine

Much more than just boosting! The Turbo Charger with electric Machine 


04:30 p.m.

C. Schnückel, T. Lehmann, J. Koch, D. Hagelstein; Volkswagen AG

Strömungsphänomene im Verdichter bei schneller Lastrücknahme eines aufgeladenen Ottomotors

Flow phenomena in the compressor during fast load reduction of a turbocharged gasoline engine

 

05:00 p.m.

C. Glahn, I. Hermann, A. Königstein; Opel Automobile GmbH

Der variable Kompressoreinlass – Die nächste Entwicklungsstufe nach der variablen Turbinengeometrie

Variable Compressor Inlet – The next development step after Variable Geometry Turbine

  

05:30 p.m.

S. Decker, J. Werner, R. Sauerstein, S. Weiske, U. Tomm, S. Münz;

BorgWarner Turbo Systems

Euro 7 – der Beitrag der Aufladung zur Darstellung herausfordernder Emissionsvorschriften

Euro 7 – impact of the boosting system to meet challenging emission legislation 

 

 

08:00 p.m. Abendveranstaltung / Evening Event