AUFLADETECHNISCHE KONFERENZ

Friday, 29th September 2017


 

  • 08:30 a.m.

 

J. Kerner, T. Günther, M. Werner, A. Kronich, M. Krämer, A. Kramer,
H-W. Lanz, W. Liesen; Porsche AG

Die Abgasturboaufladung des neuen V8 Motors von Porsche 

The exhaust gas turbocharging system of the new V8 engine from Porsche

 

  • 09:00 a.m.

 

C. Märzinger, P. Nefischer; BMW AG

Die Entwicklung des innovativen Aufladekonzeptes der neuen
BMW Sechszylinder Spitzenmotorisierung

The development of the innovative charging system of the new
BMW six-cylinder top end engine

 

  • 9:30 a.m.

 

M. Kluin, C. Glahn, A. Koenigstein; Adam Opel AG 

Variable Turbinengeometrie – Eine Schlüsseltechnologie für zukünftige Ottomotoren?

Variable Turbine Geometry – A Key Technology for Future Gasoline Engines?


10:00 - 10:30 a.m. - Kaffeepause / Coffee Break

 

  • 10:30 a.m.

 

M. Görke, D. Hagelstein, M. Künstner, J. Theobald; Volkswagen AG

M. Protiva, N. Morand, D. Jeckel; Honeywell  Transportation Systems

Der neue 1,5l TSIevo Ottomotor von Volkswagen - Miller Brennverfahren und Abgasturboaufladung ‎mit variabler Turbinengeometrie

The new 1.5l TSIevo gasoline engine from Volkswagen – Miller Cycle and Turbocharging with variable turbine geometry

 

  • 11:00 a.m. 

 

R. Böning, N. Al-Hasan, I. Sandor, D. Kraus, M. Heldmann, S. Wittwer,
P. Mehne, A. Koch; Continental Automotive GmbH

New Continental VRAAX Technology

 

  • 11:30 a.m.

 

D. Lückmann, A. Balazs, M. Thewes, T. Uhlmann, J. Scharf; 

FEV Europe GmbH, A. Schlosshauer; RWTH Aachen

Analyse eines elektrifizierten Aufladesystems zur Wirkungsgradsteigerung eines hybriden Antriebsstrangs durch die Nutzung von Abgasenergie

Assessment of an Electrified Boosting System to Increase the Efficiency of a Hybrid Powertrain by Exhaust Energy Recovery

 

  • 12:00 a.m.

 

R. Dircks, P. Driessen, H. Katori; EKK Eagle

GlideX – revolutionary dynamic sealing technology for (electric) turbochargers


12:30 - 02:00 p.m. - Mittagessen / Lunch

 

  • 02:00 p.m.

 

A.J. Kerckhoff, A. Fröhlich, J. Helbig, J. Königstedt, T. Reuss; Audi AG

Audi-V-TDI Aufladekonzepte - Schlüssel für Fahrspaß und niedrigste Emissionen

Audi V-TDI supercharging concepts - key enabler of driving pleasure und lowest emissions

 

  • 02:30 p.m.

 

Y. Yamashita; Mitsubishi Heavy Industries, ltd.

Two stage boosting system using 48 volt electric compressor

 

  • 03:00 p.m.

 

A. Starke, T. Leonard, R. DeSantis, D. Filsinger;  IHI Charging Systems International GmbH 

Die Evolution der Mixed Flow Abgasturbolader von IHI

The Evolution of Mixed Flow Turbochargers from IHI

 

  • 03:30 p.m.

 

M. Kosch, S. Weiske, A. Çokşen, U. Tomm, S. Münz; BW Turbo Systems Engineering GmbH

Numerische und experimentelle Analyse von Turbinenstufen für Abgasturbolader unter pulsierender Gasströmung

Numerical and experimental analysis of turbine stages for turbochargers under pulsating gas flow

 

  • 04:00 p.m.

 

H. Zellbeck; TU Dresden

Schlusswort / Conclusion