AUFLADETECHNISCHE KONFERENZ

Friday, 21st September 2018

 

  • 08:30 a.m.

E. Chebli, S. Moser;

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

LMP1 Porsche 919 Hybrid – Background of Boosting System Development & Matching Challenges

 

  • 09:00 a.m. 

T. Hildebrandt, P. Thiel; NUMECA Ingenieurbüro

H. Suganuma, C.-K. Lien; TOYOTA Motorsport GmbH

Multi-disziplinäre und Multi-kriterielle Kennfeld-Optimierung eines Turboladerverdichters für Motorsport Anwendungen

Multi-disciplinary and Multi-objective Performance Map Optimization of a Turbocharger Compressor for Motorsport Application

 

  • 9:30 a.m.

K. Prevedel, J. Wolkerstorfer, P. Kapus

AVL List GmbH 

Charging the Future Engine


 

10:00 - 10:30 a.m. - Kaffeepause / Coffee Break


 

  • 10:30 a.m. 

L. Pohorelsky, A. Vondrak; Honeywell Transportation Systems

B. Cooper, N. Luard; Jaguar Land Rover Ltd.   

A. Lane, R. Osborne; Ricardo plc

The coupling of Advanced Gasoline Combustion and a fast transient Boost System to produce a Low CO2 vehicle concept

 

  • 11:00 a.m.  

S. Weiske, A. Studnev, S. Münz;

BorgWarner Turbo Systems Engineering GmbH

Der Beitrag von Variabilitäten am Turbolader zur Effizienzsteigerung künftiger Ottomotoren

The impact of variable turbocharger geometry to efficiency enhancement for future gasoline engines

 

  • 11:30 a.m.

B. Savic, R. Baar; 

TU Berlin

Experimental and Simulative Analysis of Heat Flows with the Power Based Approach of Hot Gas, Engine and Vehicle Tests

 

  • 12:00 a.m.

T. Shimada, Y. Takahashi, T. Kuboyama, Y. Moriyoshi; 

Chiba University, Japan

T. Fischer; 

Leibniz University Hannover, Germany

A simple system for turbocharger bearing friction measurement using deceleration method

Ein einfaches System für die Reibleistungsmessung von Turbolader-Lagern mit der Verzögerungsmethode



12:30 - 02:00 p.m. - Mittagessen / Lunch


 

  • 02:00 p.m.

A. Mayer, M. Scheidt, M. Elicker; Schaeffler Technologies AG & Co. KG

L. Strump, J. Linsel; Ford-Werke GmbH Cologne, Germany

J. Ehrhard, N. Al-Hasan, M. Sterr; Continental Automotive GmbH

Potenziale zur Kraftstoffverbrauchsreduktion und RDE-Fähigkeit für Benzinmotoren mit hohem Mitteldruck durch Kombination von vollvariablem Ventiltrieb und optimiertem Turbolader

Potentials for Improved Fuel Economy and RDE Compliance for Highly Downsized Gasoline Engines by Combination of Fully Variable Valve Train and Optimized Turbocharger

 

  • 02:30 p.m. 

T. Zimmermann, D. Lückmann, R. Aymanns; FEV Europe GmbH

M. Stadermann, A. Schlosshauer; RWTH Aachen University

Novel methods to analyse the mechanical and thermodynamic behaviour of turbocharger wastegates

 

  • 03:00 p.m. 

M. Halamek, K. Maeda, F. A. Lafossas; Toyota Motor Europe NV/SA  

K. G. Hohenberg, P. J. Newton,  R. F. Martinez-Botas; Imperial College London

Development and application of physical turbine model for multi-objective design optimization

 

  • 03:30 p.m.

H. Rottengruber, S. Zeilinga, K. Klepatz;

Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg

Studie zu Aufladekonzepten für Wasserstoffverbrennungsmotoren

Study on charging concepts for hydrogen combustion engines

 

  • 04:00 p.m. 

H. Zellbeck; 

TU Dresden

Schlusswort / Conclusion