AUFLADETECHNISCHE KONFERENZ

Thursday, 28th September 2017


 

  • 08:15 a.m.

H. Zellbeck; TU Dresden

Begrüßung / Salutation

 

  • 08:30 a.m.

K. Douglas, F. Lopez, M. Herrero, J. Thalhauser; GE Jenbacher GmbH & Co OG

Electric turbocompounding application to gas engines for power generation in the 1 – 10 MWe range

 

  • 09:00 a.m.

R. Ryser, C. Mathey; ABB Turbo Systems Ltd.

Cylinder cut-off with sequential turbocharging – the key to high engine efficiency at any load?

 

  • 09:30 a.m.

P. Holand , N. Böckhoff, T. Kremser, A. Knafl, G. Stiesch; MAN Diesel & Turbo SE, Augsburg

Die Entwicklung der MAN Gasmotoren mit Blick auf steigende Marktanforderungen an Effizienz und Dynamik 

Latest developments on MAN’s large bore gas engines with regard to efficiency and transient response


10:00 - 10:30 a.m. - Kaffeepause / Coffee Break 

 

  • 10:30 a.m.

 T. Palenschat, R. Marzolf, M. Müller, R. F. Martinez-Botas; Daimler AG

 

Auslegung der Radialturbine eines schweren Nutzfahrzeug Abgasturboladers unter Berücksichtigung realer und instationärer Randbedingungen und Lastkollektive

 

Design process of a radial turbine for a heavy duty engine application taking into consideration drive cycles and unsteady engine boundary conditions

 

 

  • 11:00 a.m. 

J. Archer, M. Wade, S. Sivagnanasundaram, J. Keating, C. Hasler; 

Cummins Turbo Technologies Ltd.

Advances in heavy duty commercial diesel wastegated turbocharger performance to deliver improved engine efficiency

 

  • 11:30 a.m. 

J. Schmid, U. Hüttinger, B. Wiemann, P. Knauel, N. Brinkert; Daimler AG

Die Aufladetechnologie der neuen Reihensechszylinder-Motoren
von Mercedes-Benz

The charging technology of the new Mercedes-Benz inline 6 cylinder engines

 

  • 12:00 a.m.

L. Pohorelsky, J-S. Roux, E. Bouvier, P. Rathmann, D. Jeckel;  

Honeywell  Transportation Systems

RDE and CO2 relevant Boosting Technologies for Passenger cars


12:30 - 02:00 p.m. - Mittagessen / Lunch

 

  • 02:00 p.m. 

H. Schmidt, H. Wagner, M. Kunoth, Ch. Mitchell, B. Schreiber, St. Dorn; 

Schaeffler Technologies AG & Co. KG

Grundlagenfunktionsprüfstand für hochdrehende wälzgelagerte Rotoren

Fundamentals function test bench for high speed rotors mounted by ball bearing

 

  • 02:30 p.m. 

D. Zeppei; BW Turbo Systems Engineering GmbH

Ball Bearing Technologie

 

  • 03:00 p.m.

T. Günther, M. Grill, J. Eder, H.-J. Berner, M. Bargende; FKFS

Nachoxidation zur Drehmomentsteigerung und Erfüllung der Emissionen während des spülenden Ladungswechsels am turboaufgeladenen Ottomotor

Torque enhancement and emissions fulfillment by using post oxidation for scavenging on turbo charged SI engines


03:30 - 04:00 p.m. - Kaffeepause / Coffee Break

 

  • 04:00 p.m.

R. Zimmermann, R. Baar, C. Biet, B. Savic; TU Berlin

Erweiterte Turboladermodellbildung mittels Heißgasprüfstandsmessdaten, Eine Retrospektive und Ausblick eines innovativen Ansatzes

Enhanced turbocharger modelling based on hot gas stand measurement data, a retrospective and outlook of an innovative approach

 

  • 04:30 p.m. 

M. Stiegler, T. Roß, R. Werner, H. Zellbeck; TU Dresden

Aufladung von Flugmotoren

Supercharging of aircraft engines

 

  • 05:00 p.m.

D. Ila, C. Schnückel, A. Winkler, M. Frambourg, K. Vehreschild; Volkswagen AG

Wärmetransport im Turbolader – Simulation von Wärmeströmen im Gesamtsystem mit 3D-CHT

Heat Transfer in Turbochargers – Simulation of Heat Fluxes with overall
3D CHT models

 

  • 05:30 p.m. 

F. Indra

Aufladung bei den Formel 1 und Le Mans Rennmotoren

Charging Technologies for Formula 1 and Le Mans racing engines


08:00 p.m. - Abendveranstaltung / Evening Event